Статья 01/11/2010
Статья в журнале Спектр искусств. Москва Роберт Низамов. Нью-Йорк
The article in the magazine ArtisSpectrum. Moscow by Robert Nizamov. New York
http://www.artisspectrum.com/magazine/24/index.html?pageNumber=108
MOSCOW by Robert Nizamov
One of the things you have to know in order to understand the contemporary art scene in Moscow is that there are two competing leading art projects; The Moscow Biennale Of Contemporary Art and the Kandinsky Prize. Each of these encapsulates an important perspective on the art world, both of which are a part of the way art is perceived in the city.
The Moscow Biennale of Contemporary Art was established in 2003 under the Federal Target Program “Culture of Russia.” It is one of the key systemic implementations of cultural policy of Russia. The third Moscow Biennale of the Contemporary Art was held from September 25 to November 1, 2009 in the Center of modern culture “Garage,” and the fourth biennale is being prepared. The curator will be Peter Weibel - curator, artist, theorist of media art and the head of the Center of art and Media technologies (ZKM) in Karlsruhe (Germany). He considers that contemporary art completely displaces modern art, and that we are witnessing the end of the modern art epoch. Now, the artist no longer creates art alone, but rather with spectators; everyone participates. Art is impossible without the partnership of the public, just as an instance of technology cannot be directed solely on itself.
The Kandinsky Prize, on the other hand, was established by The Cultural Foundation “ArtChronika” in 2007, and it objective was to support the development of Russian contemporary art. Now the Kandinsky Prize is one of the largest independent awards in the field of the modern art of Russia. The most recent exhibition was held from September 17th to October 13th 2010 in the Central House of Artists. The award identifies new projects and interesting artists, determines main artistic trends and, most importantly, establishes the position of Russian contemporary art on the world stage. In Russia, Kandinsky is more than an artist - he is a symbol of cultural exchange in the world of art, and this is a major factor in what the Kandinsky Prize means and is about.
The total prize fund is 57 thousand Euros, which corresponds to the global practice of national awards in the field of contemporary art, such as Britain’s Turner Prize or the French Marcel Duchamp Prize.
Besides monetary encouragement, artists receive an opportunity to participate in exhibitions.
The Prize is not a single event, but a constantly operating process, something that rewards winners but also mounts exhibitions of works, both in Moscow and abroad. Here the sharing, comparing and developing of art as it is happening now is the focus, rather than the development of art itself in broader terms.
Moscow also hosts a biennale directed specifically at younger artists, or those whose career is just beginning. Called ‘Stop! Who goes there?’, it was held in Moscow for the second time in the summer of this year. It’s a kind of laboratory-biennale, giving the audience the chance to see what might be just around the corner, and encouraging those who are just starting out. 600 artists from 53 countries take part in 60 exhibitions - many of which involve experiments and creative research on behalf of the artists. This is a more unusual, but equally exciting, aspect of the contemporary art scene in Moscow.
МОСКВА Роберт Низамов
В современной художественной жизни столицы есть два ведущих художественных проекта: Московская Биеннале Современного искусства и Премия Кандинского. Каждый из них развивает важные перспективы в мире искусства, и оба из них являются неотъемлемой частью пути художественного искусства в столице.
Московская Биеннале Современного искусства была создана в 2003 году в рамках Федеральной целевой программы "Культура России". Это одна из важнейших системных реализаций культурной политики России. Третья Московская биеннале современного искусства проходила с 25 сентября по 1 ноября 2009 года в Центре современной культуры «Гараж», а четвертая Биеннале готовится сейчас. Куратором биеннале выбран Питер Вайбель - куратор, художник, теоретик медиа арта и руководитель Центра искусств и медиа технологий (ZKM) в Карлсруэ (Германия). Он считает, что контемпорари арт со временем полностью вытеснит современное искусство, и что мы наблюдаем конец эпохи модерна. Теперь художник больше не создает искусство в одиночку. Но он втягивает зрителя вместе с художником участвовать в творческом процессе. Искусство невозможно без взаимодействия с обществом. Художник делится своей творческой энергией со зрителем, вовлекая его в совместное действо.
Премия Кандинского, с другой стороны, была создана Культурным фондом "Артхроника" в 2007 году с целью поддержки и развития современного российского искусства. Теперь Премия Кандинского является одной из крупнейших независимых премий в области современного искусства России. Самая последняя выставка проходила с 17 сентября по 13 октября 2010 года в Центральном доме художника. Премия выявляет новые проекты и находит новых, интересных художников, определяет основные художественные тенденции и, самое главное, пропагандирует российское современное искусства на мировой сцене. В России художник Василий Кандинский больше чем художник - он является символом культурного обмена в мире искусства, и это является основным фактором и смыслом существования и организации Премии Кандинского.
Общий призовой фонд Премии Кандинского составляет 57 тысяч евро, что соответствует мировой практике национальных премий в области современного искусства, таких как премия Тернера в Великобритании и французская премия Марселя Дюшана.
Помимо денежного поощрения, художники получают возможность участвовать в выставках во всем мире.
Приз не одно событие, а постоянно действующий процесс, идет поощрение победителей, открытие экспозиций проходит как в Москве, так и за рубежом. При этом обмен опытом, взаимосвязь и развитие искусства, происходящее сейчас, на наших глазах, взаимодействие самого творческого процесса находится в центре внимания публики.
В Москве также проходит Биеннале ориентированная на молодых художников, чья карьера которых только начинается. Биеннале "Стой! Кто идет?" проходила в Москве во второй раз летом этого года. Это своего рода лаборатория бьеннале, она дает зрителям возможность увидеть то, что может быть только завтра, и поощряет тех, кто только начинает. 600 художников из 53 стран принимают участие в 60 выставках - многие из которых взаимосвязаны экспериментально и творчески и идейно. Это еще более необычное, но столь же захватывающее действо современной арт-сцены Москвы.